Jsem školitelka zdravého pohybu.

Již 30 let předávám lidem umění sebeléčby pohybem.

Naučím i vás, jak se zbavit bolestí (nejen) nohou a opět si užívat zdravé tělo a lehký krok.

Odmala jsem pořád v pohybu. Také jsem jej i vystudovala, Fakulta tělesné výchovy a sportu Karlovy univerzity byla můj favorit. Více o mé profesní cestě si můžete přečíst u mě na LinkedIn.  Pohyb mě zkrátka baví. 

Mám velké štěstí. Moje práce mě živí i baví. Poděkování od těch, jimž pomáhá, mě navíc ohromně motivuje. Snažím se ji dělat stále lépe.

Učím správně pečovat o vlastní tělo samé vstřícně naladěné a milé lidi. Ti mladí, tedy budoucí ajťáci a fyzio­terapeuti, jsou ohromně vnímaví a zdravý pohyb je hodně zajímá, moc mě to s nimi baví. Generačně blíže jsou mi pak milí „Masters“ z Univerzity třetího věku, případně učitelé mých řádných studentů. Věnuji se ale i lidem, kteří si mě najdou třeba na webu.

Ty starší může motivovat, že ve svých letech nadále sportuji a jsem v dobré formě. Těm mladým zase v pohodě stačím i na náročných vysokohorských túrách nebo při lyžování ve francouzských Alpách. Učím je také aktivně regenerovat unavené svaly – i na konci pobytu jsem fit, zatímco mnozí z nich už druhý den kulhají a dělá jim potíže třeba sejít se schodů.

Na přednáškách, seminářích a ve cvičebních hodinách předávám jen to, co jsem od­zkoušela na sobě a dobře zažila: cílený, léčivý a přitom zábavný pohyb.

Lidé odcházejí z lekcí spokojení a nabití endorfiny. S radostí pak sleduji, jak postupně mění své běžné denní návyky: jak sedí, jak odpočívají, jak se staví k domácí práci, jak chodí. Jejich tělo se přepne do nového, „léčebného“ programu. A pak si už pomůže samo.

Na počátku mé kariéry to tak růžové nebylo

Po studiích přišla praxe. Mí studenti trávili desítky hodin týdně u počíta­če, bolela je záda a k řešení svých problémů potřebovali něco úplně jiného než atletickou rozcvičku nebo rytmiku, které se na vysoké škole naučí budoucí tělocvikáři.

Vlastně ani já jsem tehdy ještě nebrala vážně to nejdůležitější. Totiž, že je o sebe třeba aktivně a průběžně pečovat. Dnes už všem trochu potutelně říkám:

Starejte se jen o ty části svého těla, které chcete mít zdravé.

Souběžně s prací také celý život sportuji. Po skončení závodní kariéry jsem v létě nejraději na výletech v horách nebo na kole, v zimě na milovaných sjezdovkách. Závodní sport si ale vybral i svou daň. Potkalo mě několik úrazů, jejichž léčení vyžadovalo také rehabilitaci – zlobilo mě koleno s přetrženým křížovým vazem, měla jsem příčně plochou nohu, trápila mě patní ostruha.

„Zlom“ a zlom

Poslední kapkou byl před lety úraz na horách: zlomila jsem si pravou ruku a přivodila těžký výron pravé nohy. Se zasádrovanou půlkou těla se opravdu nedá dělat skoro nic! Tohle totální znehybnění ale přineslo zlom v mém uvažování.

Všechny ty skvělé a účinné cvičební a léčebné systémy, jako je čchi-kung dechová terapie,  jóga či tai-čchi, spirální dynamika, Feldenkreisova či Dornova metoda, SM systém a mnoho dalších, které jsem během let poznávala na několika desítkách odborných školení a workshopů, se mi propojily s tím, co jsem na vlastním těle vyzkoušela při různých rehabilitacích. Pečovali o mě různě kvalitní terapeuti, v Čechách i v cizi­ně, někteří opravdu špičkoví.

A tak jsem postupně upravovala doporučení svých terapeutů tak, aby léčba postupovala efektivně a rychleji. Vyzkoušela jsem si na sobě, že to jde.

Mám chuť vše, co bylo dobré a užitečné pro mne, naučit také další lidi. Jak to vše tedy dál předat svým studentům – budoucím fyzioterapeutům i inženýrům? A svým klientům?

Jak má vypadat stálá péče o tělo, když člověk chce, aby zůstalo zdravé? Odkud začít? Jak vybrat pro každého to správné cvičení? Jak pomoci těm, kteří už nějaké problémy mají? Jak je nezahltit? A jak vést cvičení tak, aby lidi opravdu bavilo a oni neodcházeli znudění?

Krása je v jednoduchosti

Nakonec jsem se rozhodla vybrat a vyučovat „návod“ na ideální pohyb pro tělo u těch nejběžnějších činností. Učím lidi pohybovat se tak, aby to nevedlo k úrazu, výronu, ale ani třeba k ústřelu zad či krku, zánětům ruky nebo bolestem chodidel.

Takový běžný pohyb nezdrží od jiné práce, neztrácí se čas dojížděním na trénink. „Cvičit“ se může kdykoli, když si člověk uvědomí své tělo. Třeba při chůzi, běhu, při zdvihání věcí, sklánění se k zemi, otáčení a mnoha dalších činnostech.

Orientovala jsem se na lidi, kteří hodně sedí, tak jako převážná většina mých technicky zaměřených studentů. Jsou pak bolaví, ztuhlí a bez energie. Chtějí rychlou nápravu, nemají ale čas na složitá cvičení.

Protože častou skrytou příčinou bolestí šíje, zad, beder či kříže jsou podélně i příčně ploché nohy, vbočené palce a další deformity prstů či bolesti pat, vytvořila jsem také vlastní systém cvičení Cviky pro nohy.

Nejsou to žádná magická cvičení, ale velmi pečlivě sestavený výběr nejlepších odzkoušených cviků. O „zázrak“ a současně klíč ke zlepšení problémů s nohama (a tedy například i zády) se musí každý postarat sám: je třeba denně cvičit několik kvalitních cviků. A trochu se projít. Nic moc dalšího už není potřeba. Na víc si obvykle lidé ani nechtějí vyčlenit čas.

Co mě hodně baví

Cviky pro nohy

Vytvořila jsem podrobné informační a výukové materiály k tématu noha a chodidlo, aby se každý mohl včas seznámit s tím, jak si může sám pomoci. A to dříve, než se stav jeho nohou vážně zhorší.

Protože si přeji, aby se o důležitosti zdravých nohou pro celkové zdraví přesvědčilo co nejvíce lidí, všechny e-booky jsou zdarma

Pomocí jednoduchých testů včas rozeznáte problém i jeho závažnost, dozvíte se víc o příčinách bolestí a problémů, které vás na cestě za zdravýma nohama zdržují, a také podrobnosti, co určitá vada způsobuje. Budete tak lépe rozumět cestě k nápravě. 

Osvědčenou cestou od potíží ke zdravým nohám je cvičební program Cviky pro nohy. Obsahuje podrobný a přitom jednoduchý návod k nápravě nejčastějších vad a problémů nohou, se kterým můžete začít ihned a sami.

Ve svém programu vás naučím poznat, co vaše nohy potřebují. Pak už můžete vykročit k péči o všechny části svého těla, které chcete zachovat zdravé. Sami a hned.

Bude mi potěšením, až se zase budete pohybovat s opravdovou radostí: lehce, pružně, dynamicky a bezbolestně. A když už vám nebudou stačit vlastní nápady, kam vyrazit, mám v zásobě tipy na pěkné výlety.