Co jsem za 8 minut v ČT Sama doma nestihla

Jdu do Sama doma: jak to začalo?

Když produkční pořadu ČT Sama doma objevila můj seriál Sami doma! z loňského času první vlny pandemie, který jsem psala pro své cvičící Masters seniory, zavolala mi. Požádala mě o účast v pořadu a taky o přípravu.

Ten „seznam úkolů“ byl docela dlouhý: vybrat fotky, dodat nějaké video, připravit alespoň osm otázek a okruhů… na víc prý nebude čas!  Nakonec se stihly asi tak dvě, a fotky ani video nebylo třeba vůbec… A protože některé otázky v pořadu nezazněly, píšu vám je sem.

Pořad Sama doma se vysílal ve čtvrtek 11. února 2021

Trvá od 12.30 do 14.00 hodin a můj krátký vstup je v čase: 1:08.15 – 1:16.45.  Tedy něco přes osm minut, a ty ve studiu utíkají šíleně rychle!

Co znamená pro seniory zdravý životní styl a jde to i v dnešní době?

Podle mne má zdravý životní styl u zdravých starších lidí pojí s jedním: hlavním předpokladem je, že oni sami chtějí:

být co nejdéle soběstační, aktivně se účastnit života a také si jej užívat.

Pak totiž nepodlehnou nastavení mysli, že jejich život už jim nepatří, že oni už nemohou, ať se postarají ti ostatní: lékař, fyzioterapeut, přátelé, rodina… To pak může dál působit nezdravě: je totiž komu vyčítat, že se jim nevede dobře: lékař dobře neléčí, rodina se nepostará, fyzio-cvičení je k ničemu atd. a tato „závislost“ v mysli může plodit i pocit nazlobení na svět.

Takhle to ale třeba mí aktivní, báječní a cvičící senioři rozhodně nemají!

Jedna z věcí, u kterých se může začít, je nespoléhat na druhé a začít každý sám u sebe. Tedy nestěžovat si tolik, co všechno nejde, ale zkusit vymyslet, co všechno jde.

Další věc, kterou je dobré si hlídat, je zavést si určitý režim dne, ve kterém hraje důležité místo PRAVIDELNOST.

Program pro každý den by se měl „namíchat“  ze sedmi ingrediencí, které by se v něm měly objevit: tři z nich jako nezbytné a a ty další jako důležité.  Jestliže nedojde denně na chvilku pro své hobby, tak to jistě přežijete ve zdraví, stejně tak jako si třeba denně nejdete nakoupit, udělat si drobnou radost nebo si zavolat a popovídat se svými blízkými či s přáteli.

Ale péče o sebe (včetně třeba ranního otužovacího přídavku do běžné rutiny), péče o výživu (třeba i včetně inovace jídelníčku o nové nápady, zapomenuté recepty atd.) a každodenní kvalitní pohyb jsou NUTNOST, chcete-li zůstat a udržet se svěží. A hlavně o pohybu byl také ten můj vstup.

Co je z hlediska zdravého životního stylu nyní to podstatné pro udržení tělesného zdraví?

Loni jsem přidávala různé tipy do seriálu Jak nestárnout a žít! a tak jen doplním pár postřehů:  kde to proudí, tam to žije… a kde to stagnuje, tam není život! Pohyb je život i lék!

Třeba to proklamované otužování pomáhá rozpohybovat cévy: vlivem chladu dochází k jejich rapidnímu zúžení a po chvíli, když ledová chvilka skončí, k jejich opětnému roztažení.  Vhodná skladba stravy díky denní konzumaci vlákniny v potravinách (např. ovoce,  zelenina, semínka, ořechy) dodá hodně pohybu střevům a dobrá peristaltika je prevencí zácpy. A zácpa, to je opět stagnace, zastavení pohybu.

A teď tedy i pohyb pro celé tělo: ano, doma se opravdu můžeme denně chvilku hýbat: a to chytře, pestře a různorodě. Pohybem se všechny klouby prohřejí, jakoby promažou, aby „nevrzaly“, stejně tak se po sobě krásně hladce pohybují jednotlivé vrstvy svalů, fascií a šlachových úponů. I ty nečinností trpí: nevhodným pasivním přetěžováním se jakoby slepí k sobě, některé se navíc i zkracují a jiné zase slábnou.

A v běžném životě chybí pak všechny „odstředivé“ pohyby, a ty je nutno doplnit!  Jinak se „domácí“ pohyb zužuje na prostor „výdejního okénka“ u obchodů!

Ať už si představíte polohy, posedy a postoje u vaření, při práci na počítači, u ručních prací, při čtení či sledování televize, vždycky jsme přitom  shrbení a ohnutí.

A to nejen celé tělo, ale i samotné ruce a nohy! A právě na to je dobré dělat chytré, efektivní a krátké domácí rozcvičení, a to každý den!

K tomu je určitě fajn co nejčastěji (a nejlépe taky každý den) zařadit a poté dělat nějaký „sport“, a to  nejlépe venku na čerstvém vzduchu.

Každý by si měl najít něco, co mu vyhovuje i ve starším věku, aby ten svůj „sport“ nebo aktivitu dělat chtěl a ne musel, aby jej to bavilo a to dokonce tak, aby se na to denně už předem těšil!

Některé „sporty“, vhodné i pro starší cvičící, jsou spíše ve vnitřních prostorách: třeba tanec, ať už klasický, country, square dance nebo line dance, irské tance atd., nebo jóga, dechová gymnastika, pilates, posilovna, zdravotní cvičení, spinning, a třeba i bowling nebo stolní tenis.

Ale mnoho z nich, se dá provozovat i venku: pétangue nebo všechny „cyklické“ aktivity typu plavání, cyklistika,  lyžování na běžkách, běh, Nordic walking (chůze s hůlkami)  Být doma v teple zkrátka není úplně „cool“.

Ještě jste si pořád nic nenašli? A co říkáte na „obyčejnou“ chůzi? (Vylepšenou třeba o hledání pokladů neboli geocaching?)

Ovšem tohle všechno a mnohem víc, co jsem si připravila, tam nezaznělo, prostě na to nebyl čas! Však se sami mrkněte:

Sama doma z 11. 2. 2021 najdete tady.

A můj krátký vstup je v čase: 1:08.15 – 1:16.45

Na co ještě nebyl čas: Pozvánka k akci!

Čas nebyl ani na to, ukázat krátký, ale pestrý výběr těch rychlých, jednoduchých a přitom velice funkčních cvičení. Přesně těch cvičení, které jsou zásadní pro udržení dobré hybnosti a svalové kondice v celém těle. Je to tedy taková základní každodenní „údržba“, stejná jako třeba čištění zubů nebo ranní sprcha.

Přes vánoční svátky až doteď jsem pilovala nový cvičební soubor užitečných „léčivých“ cvičení, která vás už brzy naučím, abyste si mohli užít tu radost z pohybu i z nové kvality života poté.

Některá cvičení učím už léta, ale teď jsem je poskládala do velmi rychlého dobře fungujícího systému: Ten se hodí i pro drobné „osvěžení“ při počínající nepohodě z práce u počítače.

A tak se podívejte, čemu se budeme následujících 12 týdnů věnovat:

Jednou týdně se sejdeme online, podrobně si procvičíme jednoduchá cvičení, všechno si společně vysvětlíme, na konci se pak zeptám, zda bylo všechno jasné a pokud to náhodou nestihnete, ještě bude prostor k tomu, abyste si lekci docvičili.

A nebojte, že byste se to nenaučili dobře, já mám oči všude, jak říkají moji stálí klienti:)

Však se přesvědčte sami, jak to hodnotí.

Zdravá záda online! Tak pojďte se podívat, o co půjde:

Naučíte se jednu vyzkoušenou sestavu pro uvolnění všech kloubů těla.

Nově se nadechnete se po drobném sledu dechových cviků pro rozvoj hrudníku a zlepšení dechové kondice.

Vypilujeme k dokonalosti protahovací sestavu na celé tělo. Některé cviky z ní jsou skvělé jako první pomoc při bolestech šíje, zad či ruky (zápěstí).

Hyper-důležitý je soubor pár geniálně jednoduchých cviků pro zpevnění a posílení zad a břicha, abyste už nemuseli trpět bolestí beder nebo mezi lopatkami.

A taky se jistě zasmějeme při tréninku koordinačních či rovnovážných cvičení!

Ale hlavně: budete přesně vědět, PROČ a JAK! Tedy proč právě tato cvičení děláte a jak je cvičit úplně správně, abyste z nich měli nejen prospěch, ale taky vám dělala dobře a bavilo vás to!

Bonus na závěr: Pozvánka

Tohle cvičení online je vhodné pro všechny věkové skupiny. Cvičíte si doma v klidu, oblečeni tak, jak je vám to pohodlné. Všechny cviky (ty hodně drobné „cvíčky“ jsou spíše o lepším nastavení těla) se pak dají provádět i třeba v běžném kancelářském oblečení, nemusíte být nutně ve cvičebním „úboru“.

 

Jedna ranní lekce je především pro starší generaci. (dopoledne úterý)

Druhá, středeční podvečerní  lekce je pro pracující dospělé, kteří hledají tipy na domácí „léčbu pohybem“ pro své tělo, unavené a  ztuhlé z práce vsedě, a to především v oblasti šíje, zad, zápěstí a rukou (a dokonce i očí!).

A také pro mladé maminky po mateřské, které potřebují nabrat zpět kondici a potřebují silná a pevná záda pro správné zdvihání dětí bez bolesti!

Všechna cvičení pak můžete praktikovat i přímo v práci, rovnou na židli u počítače. A ani se nemusíte převlékat, protože se nebudete potit. Ostatně, vždyť ani já se do té televize nepřevlékala do cvičebního.

Zato se naučíte drobné triky a tipy, jak i navenek „obyčejné“ cvičení změnit: drobným vylepšením je společně proměníme na dokonale fungující „posilovnu“, a to i bez strojů. A slibuji vám, že vaše tělo (i svaly) ty změny opravdu pozná!

Podrobnosti TADY: ať vám neuniknou!

Kdyby mohl být můj vstup v televizi na hodinu, mnohé z toho bych vám stihla ukázat, ale to víte, bylo to jen OSM MINUT a dost:)

Ale nevadí, nezmeškali jste to, ještě to stihnete! A na procvičení budeme mít mnohem víc času, než jsem měla v té televizi, přesně 12 týdnů! Přijďte teď, protože začínáme již poslední týden v únoru 2021.

Líbil se vám článek?

Sdílejte jej nebo členům rodiny a známým na něj pošlete odkaz.

Mám ráda pohyb. Baví mne jej studovat, zlepšovat, vyučovat a pohybem také inspirovat druhé ke změnám svého těla, mysli i života. Přes 20 let učím lidi zdravě sedět, stát, chodit a cvičit. Naučím vás, jak se zbavit bolestí nohou a opět si užívat lehký krok. Na můj příběh se podívejte zde >>

Jsem autorkou terapeutického cvičebního online programu Cviky pro nohy.>> Napravuje rychle, zábavně a jednoduše vady a deformity nohou i chodidel.

Učím vše taky naživo na jednodenních seminářích Zdravé nohy I. a také Zdravé nohy II. >>

Věnuji se i klientům ve firmách nebo na individuálních lekcích a především na skupinovém cvičení Zdravá záda pro dospělou i starší generaci.>>
Komentáře

Přidat komentář