Příprava na podzimní rýmičky začíná teď!

Jak zlepšit imunitu a zvýšit svou odolnost proti nemocem

Léto je v plném proudu a třeba máte ještě před sebou celou dovolenou. Anebo aspoň pár volných letních víkendů. Právě teď nejspíš máte na sebe víc času než při běžném celoročním pracovním zápřahu. Tak jak jej můžete co nejlíp využít pro trénink své odolnosti?

Po jarním propuknutí epidemie nemoci covid-19 se hodně mluví o vývoji účinné vakcíny, o možnostech léčby během podzimního návalu běžných viróz a očekávanou druhou vlnou nové nemoci.

Už nyní slyšíte hodně: Nechte se včas naočkovat proti chřipce, zajděte do lékárny, nakupte vitamíny, minerály a další doplňky stravy pro zvýšení imunity. A během podzimu tato doporučení budou všude v médiích i v tisku přibývat.

Ovšem nejlepší prevencí není pojídání drahých prášků, i když i to může pomoci. Můžete totiž zvýšit svou odolnost vůči všem virům a bakteriím zcela zdarma, velmi efektivně, jednoduše a především vlastními silami! I o tom se během jarní covid-pohromy mluvilo. Vždy to však nakonec tak nějak vyšumí a zapadne, protože to je takové „obyčejné“ a marketingově méně zajímavé.

O co tedy jde a jak na to v praxi?

1. Otužování

Pro trénink odolnosti je otužování zásadní! Zvyšujete tím svou odolnost vůči výkyvům teploty. A co je lepší čas než právě teď? Jedna z letních vymožeností je přece venkovní teplota: v létě bývá mnohem příznivější než v jiné roční období.

Jen si to představte: právě jste vstali, máte volný den, venku je už od rána slunce a příjemných 20 a více stupňů… Hodně lidí mívá na chalupě nebo na chatě venkovní sprchu. To může být krásné probuzení do nového dne. 

Anebo je nedaleko potok, rybník, říčka nebo přehrada…

Co takhle ještě před snídaní sednout na kolo nebo se projít k vodě a vykoupat se? A třeba nejdřív jen chodidla, další den ke kolenům, po stehna, po pás…a po týdnu jste tam celí… A i kdyby ne, tak všechno, co zatím zvládnete, se počítá!

Počáteční možnou nechuť jistě překoná radost z pobytu v krásné přírodě zcela bez lidí (pokud tedy nevstanete až v poledne:) A taky příval hormonů štěstí z překonání sebe sama, který vás zaplaví hned po vylezení z vody! Všichni ti, kdo otužování trénovali již doma v koupelně, to znají velmi dobře.

2. Cvičení naboso

Další tip je nasnadě: když už jste vylezli z teplé postýlky a dokonce se venku i umyli, jste vy i vaše osvěžené tělo připravené na další prázdninové zážitky!

Nechte si ještě chvilku nohy větrat bez bot a vyzkoušejte, jak se v ranním lese chodí naboso!

Některý les je i svým povrchem mnohem přívětivější než travnatá louka, zvlášť pro bosonožce – začátečníky: spousta mechu a jemné trávy dovolí nohám cítit se jako doma na koberci. A přitom nehrozí popíchání od včel, vos nebo jiného hmyzu, který sedá na květy na louce či zahradě.

Zkuste si to: projděte se i přes pár větviček, ba i šišky se v mechu nezdají vůbec ostré, a dokonce ani jehličí nepíchá… Les je veliký a tuhle osobní bosou stezku si můžete tvořit přesně sobě na míru. Jdete tam, kde se to nohám líbí, ale i tam, kde musejí trochu „pracovat“: třeba přejít přes kamínky, kořeny nebo šišky. A když toho mají nohy dost, prostě se obujete.

Časem zjistíte, že popudem k obutí obvykle nebývá chlad, protože bosé nohy se při pohybu stále zahřívají. Je to spíše svalová únava plosek nohou, nezvyklých na tuhle zvýšenou aktivizaci. I to se dá ale zlepšit a nohy vytrénovat tak, že nejen víc vydrží, ale jako pěkný bonus se taky díky větší síle a stabilitě chodidel zlepší i držení těla. 

Chůze naboso po lese je mnohem autentičtějším zážitkem než procházení po obvykle dost krátkém, uměle vytvořeném „bosém chodníčku“. I když i ten je pro uspěchaného člověka z města, který nemá čas zajet ven, moc a moc prospěšný!

A když už tam stojíte, co třeba se i trochu protáhnout? Hodně lidí má po ránu svůj rituál pro rozhýbání těla. Nebo mají dokonce svou vlastní cvičební sestavu či oblíbený dechový cvik: třeba ze systému cvičení čchi-kung, pět tibeťanů, drobné cvičení z jógy…

Anebo pár osvědčených cvičení od svého fyzioterapeuta nebo od oblíbeného cvičitele či trenéra.

A jestli nejste ti, kdo milují ranní cvičení, ale radost z volného dne a ticho v lese vás přece jen navnadí, zkuste jen pár úplně jednoduchých pohybů: 

vytáhnout ruce nad hlavu, postát chvilku na jedné noze, roztáhnout náruč a nadýchnout se… Cokoli vás napadne, je dobře.

 

Chcete-li trochu víc inspirace, podívejte se na tipy ve článku: Pohyb je potřeba, radost i lék.

A když se skloníte při cvičení až k zemi, třeba objevíte v trávě i houbičku do polévky…

Přeji vám pěkné odpočinkové léto, plné krásných zážitků s přáteli i blízkými, radost v těle i na duši.

A nezapomeňte: svou imunitu si tvoříte především sami! Začít právě teď je tak příjemné!

 

 

 

Mám ráda pohyb. Baví mne jej studovat, zlepšovat, vyučovat a pohybem také inspirovat druhé ke změnám svého těla, mysli i života. Přes 20 let učím lidi zdravě sedět, stát, chodit a cvičit. Naučím vás, jak se zbavit bolestí nohou a opět si užívat lehký krok. Na můj příběh se podívejte zde >>

Jsem autorkou terapeutického cvičebního online programu Cviky pro nohy.>> Napravuje rychle, zábavně a jednoduše vady a deformity nohou i chodidel.

Učím vše taky naživo na jednodenních seminářích Zdravé nohy I. a také Zdravé nohy II. >>

Věnuji se i klientům ve firmách nebo na individuálních lekcích a především na skupinovém cvičení Zdravá záda pro dospělou i starší generaci.>>
Komentáře

Přidat komentář