Sami doma! 3. díl: Péče o sebe není sobectví

Sami doma! 3. díl: Péče o sebe není sobectví

Seriál Sami doma! je určen jednak vám, starším lidem, ale i vám, jejich dospělým dětem a vnoučatům.

Seriál Jak se udržet ve zdraví a vitalitě, jak stárnout s grácií a přitom naplno žít!

Kromě prvních dvou dílů: Jak přežít ve zdraví rozvoj  epidemie a jak  tvořivě využít vyhlášený nouzový stav, psaných pro aktuální situaci během začátků koronavirové epidemie v roce 2020, jsou čtyři další díly psané především jako náměty pro zlepšení běžného života!

Ve 3. až 6. dílu najdete tipy, jak si posílit imunitu a vylepšit péči o sebe (3. díl), náměty pro zlepšení své výživy (4. díl) a tipy pro zařazení jednoduchého a příjemného cvičení do svého každodenního pohybového režimu (5. díl) a tipy na zlepšení komunikace, práce a odpočinku (6. díl) nejen během „domácího“ života.

Proč o sebe pečovat ?

Zatímco s novým autem můžete hned vyjet a skvěle funguje, to starší už může mít při provozu své mouchy: potřebuje dobrou údržbu, pravidelné kontroly a doplňování oleje i benzínu. Když mu to dopřejeme, „přede“ jako kdysi.

A s naší tělesnou schránkou je to podobné: v dětství a mládí funguje naše tělo tak nějak samo a bezpracně, ale ve vyšším věku už se bez péče neobejde.

Pojďme k prvnímu tipu: ranním návykům. Co dobrého si ještě můžete dopřát k tomu, co už děláte? A jak přitom současně posílíte svou odolnost?

Ráno beze zpráv

Chcete co nejvíc podpořit svou imunitu? Na začátek jedna rada: záměrně hned ráno nezapínejte počítač ani rádio! Alespoň ne předtím, než si projdete svůj nový ranní ozdravný program.

Proč? Chcete se hned po ránu cítit mizerně, vnímat každou buňkou ve svém těle strach (nejen) ze stoupajících čísel nakažených, ale i obavy o sebe i blízké a nejistotu, co bude dál?

Tohle přece nemáte zapotřebí, vy si zasloužíte víc: velkou porci radosti, osvěžení a energie do celého dne! A to se vám může povést – ovšem za jedné podmínky: nenechat se rozptylovat! Zůstaňte pěkně u sebe „doma“, dopřejte si klid a čas, abyste mohli vnímat všechny pocity během ranního sledu drobných rutinních činností. Můžeme je i nazvat „rituálem“, chcete-li.

Užijte si dotek vody na kůži i změny její teploty, dotek svých dlaní na tváři, vůni krému, spojení chodidel s hrbolatou podložkou, pohlazení zvenčí závanem větru při otvírání okna, barvu listí na stromech i pohyb přistávajícího ptáčka ve větvích, chlad vzduchu při hlubokém nádechu do plic i vůni deště či mihotání slunce ve větvích.

O to všechno přijdete, když si hned zrána ucpete a ohlušíte své vnímání špatnými zprávami – mysl vám odkvačí k analyzování a pozornost je ta tam!

Otužujte se

Teď je čas pro experiment, který oceníte! Trik je v tom, nevzdat se a vytrvat, a to denně. Odměnou je okamžitá euforie, a dost brzy i vyšší odolnost a pevnější zdraví.

Proč se otužovat?

Odolnost vůči chladu se mnohonásobně vyplatí! Mnohem aktivněji se žije uvnitř bytu (domu) s optimální a třeba i trochu nižší teplotou, než v přetopených prostorách – ty jen ubírají naši osobní energii, vedou k ospalosti a lenivosti:

a pro „probuzení“ a nastartování vnímání pak stejně musíme chladit, větrat a – plýtvat. Větší odolnost je fajn i pro naplňující pobyt venku v přírodě – užijeme si jej, i když se náhle ochladí, začne pršet a foukat vítr, zatímco méně odolné to zaskočí a budou v nepohodě až trpět.

Jak začít?

Můžete na to jít zvolna: denně se po probuzení projít na zahradě naboso po studeném oroseném trávníku, vzácně třeba i po čerstvém poprašku sněhu, a teprve pak jít do sprchy.

Nemáte-li ani zahradu, ani trávník poblíž bytu, začněte každé ráno rovnou v koupelně – je to i velká lekce sebekázně! A také, jak říká G. Cesbron: „Štěstí je okamžik, kdy přestaneš mít strach.“ – a to můžete zažívat každý den!

Pokud nemáte moc rádi studenou vodu, začněte zvolna a buďte na sebe jemní: po běžně teplé sprše přidejte na závěr jen trochu studenější, tak na pár vteřin, možná půl minutky.

A zítra o malinko déle, a další den zkuste hned na začátek už nepatrně studenější vodu, a příští den zase vydržte o chviličku déle… Během fáze sprchování studenou, a postupně až ledovou vodou, vás skrze tepelný šok provede zrychlený a prohloubený dech. Nejprve pomůže rychlé dýchání klidně i otevřenými ústy, později to zvládnete třeba i jen nosem.

Už po týdnu či dvou zjistíte, že to začíná být skvělé! Ano, je tam vždycky krátká chvíle velkého šoku, ale následují dlouhé okamžiky naprosté blaženosti. A na ty se začnete už předem těšit: na moment, kdy vypnete vodu, tělem se rozlije blahodárné teplo a duší radost z vlastní odvahy! Můžete na sebe oprávněně být hrdí, a to denně!

Kdy a kam dojít?

Otužování tedy zvyšuje a podporuje celkovou imunitu, skvěle působí na psychiku, ale je i hojivé: působí protizánětlivě (vzpomeňte si na studené Priessnitzovy obklady na bolavé klouby, na terapii mrazem – kryoterapii atd.).

Jak to mám já? Před lety jsem začala stejnými malými krůčky. Dnes se těším na léto, kdy vyjedeme do hor a můžu se denně koupat v ledové vodě horských říček nebo jezer, chodit bosa v ranní studené trávě, a v zimě chvilku i na sněhu. Jednou třeba přijde čas a odvaha i na zimní koupel ve vodě.

A začít se může odmala: naše vnučka od začátku chodila ráda a často bosá, i venku a v chladu. Když si v necelých třech letech sundala v březnu na pískovišti botky, jiný chlapeček se hned taky začal zouvat. Když ho jeho maminka s křikem zarazila, že je zima a nastydne – vnučka si před ni stoupla a vážně jí vysvětlila: „Ale zima je pšece pšíjemná!“

Pro inspiraci:

Je až neuvěřitelné, co všechno lidské tělo po tréninku dokáže – ovšem tohle rozhodně nezkoušejte hned! Na rozdíl od nás běžných smrtelníků mistr Wim Hof vše praktikuje dlouhá léta.

Pečujte o pleť

Vždycky jste si přáli vypadat hned po ránu svěže? Teď konečně máte denně chvíli na hýčkání. Základ je jednoduchý a funguje vždycky: vyčistěte si dobře pleť – a to ráno i večer! Nechcete mít přece zacpané všechny póry v pleti, aby nemohla vůbec dýchat? Ani ventilátor by vám nepomohl, úplně postačí pleťová voda či mléko.

A teprve pak dopřejte pokožce ten nový, možná ještě zabalený a drahý krém, který jste dostali a říkáte si, že až někdy  – tak ten čas právě nastal! A zkuste třeba i jiný účes… Až skončí ta omezení, vaši nejbližší vás – odpočinuté a mladistvé, možná ani nepoznají!

Pečujte o nohy

Hodně jste doufali, že konečně po ránu jako zázrakem už zmizí ty nohy těžké jako olovo a půjde se vám lehce? Ne že byste se hned museli vznášet, ale aby chůze byla alespoň zase příjemná?

Opravdu velmi pomůže, když si krátkou masáž nohou dopřejete rovnou v koupelně – a to bez ztráty času a navíc úplně bezpracnou: chodidla si masírujete drobným přešlapováním na masážní podložce třeba během čištění zubů.

Nemáte-li žádnou takovou podložku, můžete ji rychle „vyrobit“. Kamínky od moře vysypte do větší misky s plochým dnem a choďte v nich. Že kamínky nejsou? Poradíme si (znáte to od Babicy): použijte místo nich pytlík hrachu nebo cizrny, citlivější nohy pak snesou aspoň čočku… Víc tipů k péči o nohy najdete v dalším dílu tohoto seriálu a hlavně v článku Domácí masážní salon pro nohy.

 
Pečujte o tělo

Toužíte po tom, mít zase pružné tělo a nebýt už od rána tak zatuhlí? Užijte si hned po probuzení, anebo po sprše, příval energie po ranním protažení při otevřeném okně! Je to nejrychlejší možnost, jak se dostat ven na čerstvý vzduch, aniž byste potkali davy lidí. A k tomu můžete být navíc beztrestně bez roušky!

K tomu, abyste se cítili skvěle ve svém těle, stačí dva až tři jednoduché cviky – takové, co vám dělají dobře a vymyslíte je klidně i sami: třeba jen uklonit se, předklonit, otočit, zakroužit pažemi – a je to!

Nebo si udělejte úplně jednoduché protažení:

Video dechového cvičení na 2 minuty:

Tři ranní nádechy

Mnohem víc tipů najdete pak v jednom z dalších dílů tohoto seriálu. Až se den se nachýlí ke konci, tak ještě jeden tip na večer.

Vyspěte se

Víte, že dostatek spánku je velkým pomocníkem v boji s infekcemi? Ano, kvalitní a dostatečně dlouhý spánek zvyšuje naši imunitu! Chtěli byste se cítit ráno krásně odpočatí? Udělejte pro to každý den dva jednoduché kroky.

Vyvětrejte těsně před spaním pořádně ložnici či místo, kde spíte – a to alespoň na deset minut.

A ulehněte brzy, nejpozději mezi desátou a jedenáctou hodinou večerní.

Nesplnitelné? Pokud jste noční ptáci a nechodíte do postele dřív než o půlnoci, bude to chtít trošku disciplíny. Zkuste se postupně přiblížit k hranici jedenáctá, a pak i desátá večerní.

Lákadlem může být třeba krátká meditace nebo drobné dechové cvičení při zavrtání do peřin, případně rozečtená oblíbená knížka u postele. Spánek do půlnoci je totiž velmi vydatný a cenný. A teď jsou navíc krásná jarní rána, parky jsou obvykle pusté, bez lidí – a tak je fajn si kvůli krátké procházce třeba i přivstat – tedy když jste ovšem dobře vyspaní! Více tipů najdete v další části seriálu Pohyb.

Další díl vyjde za 5 dní.

Líbil se vám článek?

Sdílejte jej nebo  členům rodiny a známým na něj pošlete odkaz.

 

Mám ráda pohyb. Baví mne jej studovat, zlepšovat, vyučovat a pohybem také inspirovat druhé ke změnám svého těla, mysli i života. Přes 20 let učím lidi zdravě sedět, stát, chodit a cvičit. Naučím vás, jak se zbavit bolestí nohou a opět si užívat lehký krok. Na můj příběh se podívejte zde >>

Jsem autorkou terapeutického cvičebního online programu Cviky pro nohy.>> Napravuje rychle, zábavně a jednoduše vady a deformity nohou i chodidel.

Učím vše taky naživo na jednodenních seminářích Zdravé nohy I. a také Zdravé nohy II. >>

Věnuji se i klientům ve firmách nebo na individuálních lekcích a především na skupinovém cvičení Zdravá záda pro dospělou i starší generaci.>>
Komentáře

Přidat komentář