Sami doma! 6. díl: Komunikace, práce, koníčky i radost!

Jak vyvážit všechny potřeby: komunikovat, pracovat, radovat se i odpočívat?

Seriál Sami doma! je určen jednak vám, starším lidem, ale i vám, jejich dospělým dětem a vnoučatům.

Seriál Jak se udržet ve zdraví a vitalitě, jak stárnout s grácií a přitom naplno žít!

Kromě prvních dvou dílů: Jak přežít ve zdraví rozvoj  epidemie a jak  tvořivě využít vyhlášený nouzový stav, psaných pro aktuální situaci během začátků koronavirové epidemie v roce 2020, jsou čtyři další díly psané především jako náměty pro zlepšení běžného života!

Ve 3. až 6. dílu najdete tipy, jak si posílit imunitu a vylepšit péči o sebe (3. díl), náměty pro zlepšení své výživy (4. díl) a tipy pro zařazení jednoduchého a příjemného cvičení do svého každodenního pohybového režimu (5. díl) (nejen) během „domácího“ života. Vše se hodí určitě i v budoucnosti venku, bez roušek, nejen při epidemii. Tento poslední, 6. díl o práci a odpočinku sérii uzavírá.

Čeho víc, čeho méně a jak vše dobře vyvážit?

Při delším pobytu doma (vy starší, již nepracující) nebo při práci doma (vy mladší, s home-office režimem) vyvstávají různé zádrhele a výzvy.

Několik takových jsme již probrali v předchozích dílech, třeba jak se postarat o stravu tak, abychom na konci nouzového stavu nevážili o deset kilo víc… a dnes přidáme poslední dílky.

Komunikace

Pro ty, kdo žijí doma úplně sami, je velkou vzpruhou možnost popovídat si s ostatními členy z širší rodiny, ať už s rodiči, dětmi a vnoučaty nebo s přáteli. Pomoci může nejen obyčejný telefon – to zvládne úplně každý, kdo má i ten nejjednodušší mobil (třeba Aligátor). Mnoho starších už však má chytré mobily a umí s nimi dobře zacházet.

Dnešní doba navíc přímo nahrává tomu, abyste se zlepšili i v používání různých komunikačních vymožeností a nových kanálů pro sdílení svých trablů i radostí. Jak na to a co využít?

Pokud ji ještě nepoužíváte, můžete si zdarma stáhnout aplikaci WhatsApp nebo Messenger a přes ni si zkusit videohovor – přes Messenger se můžete propojit při hovoru dokonce s více lidmi najednou.

Pokud máte doma kromě mobilu také počítač, tak se můžete spojit s druhými přes hodně známou aplikaci Skype. I my si teď takto povídáme se čtyřletou vnučkou – posíláme si přes Skype i smajlíky a „textové“ vláčky z písmenek a čísel a to ji moc baví.

Jiná možnost je spojit se na Streamyard – když si zde vytvoříte účet, můžete pak poslat odkazem pozvánku k hovoru až čtyřem dalším lidem. Když byste si chtěli udělat si fakt velkou on-line párty, tak přes Zoom se dá v jednu chvíli, když se předem domluvíte, spojit třeba i s mnoha desítkami lidí. Ve verzi zdarma je tam ale omezená délka trvání na 40 minut, asi aby se účastníci párty moc neopili… A jestli se chcete setkávat v češtině, tak třeba na Webmeetingu

A kdo má svůj mail a účet na gmailu, tak google nabízí dvě aplikace zdarma: Duo a Hangouts, u obojí je možno se spojit k videohovoru. Stačí si aplikaci najít: máte-li otevřenou mailovou schránku, tak klikem na devět teček vpravo nahoře se všechny možnosti.

Takto se dá zahnat „hlad“ po kontaktu, společnosti, sdílení a živém slově, a díky plánovanému video-hovoru se třeba i přestrojíte a učešete…

A jestli si nejste jistí v přípravě nového prostředí pro hovory, zkuste oslovit své nejmladší – školou povinná vnoučata! Obvykle technologické novinky zvládají bravurně a často budete překvapení, jak šikovně to umějí i vysvětlit. Dejte jim tu důvěru a pro jednou se nechte učit od nich: dobře jim naslouchejte!

Práce

Ti, kdo pracují z domova, už si za ten čas našli svůj styl, i tak se ale občas stane, že se to zvrtne… Prevencí lelkování je pevný denní řád, podobný tomu v běžném, nekoronavirovém životě.  A tak je dobré vstát ve stejnou dobu, jako v běžném pracovním dni, a po snídani zasednout k práci, tak jako ve své kanceláři.

Určitě už máte upravené domácí pracoviště tak, abyste měli klid, i stůl uklizený od zbytečností, aby vás nic nerozptylovalo.

Taky je dobré vymezit si čas pro práci, a pokud možno si ji „nenosit“ po celém bytě či domě. Když máte pauzu na kafe či na oběd, je moc fajn vychutnat si jídlo v jiné místnosti, a když to nejde, tak alespoň odejít od pracovního stolu.

K lepší efektivitě během „pracovní doby“ taky pomáhá, když se máte na co těšit „po práci“, v době různých omezení třeba na pěkný film na domácí večer. Až vám obvyklá pracovní doba skončí, tak abyste mohli opravdu odejít s klidnou myslí, že jste plánované věci dobře zvládli.

Další trik, co se osvědčil i mně, je převléci se pak do jiného oblečení, a začít žít jinou etapu dne – ať už vyjdete na podvečerní procházku čí vyběhnete do parku, anebo jen přejdete k vaření v kuchyni!

Koníčky, touhy a sny

Prokrastinovat, anebo čas nutný k odpočinku po práci využít jinak? A pozor: prací může být pro ty nejstarší i postarání se o své potřeby: nakoupit, uvařit si, odepsat na maily či třeba i zatopit. Pak je tělesný nebo duševní odpočinek důležitý! Možná máte své oblíbené aktivity, na které obvykle nezbývá ve víru rychlého života čas. Současné zastavení leckoho přimělo se zamyslet, co by v nastalém časovém „vzduchoprázdnu“ mohl vlastně dělat.

A vynořily se třeba i dávné sny: chtěli jste kdysi zkusit malovat? Bavilo by vás naučit se cizí jazyk a poslechnout si oblíbeného zpěváka v originálu? Pořídit si domácího mazlíčka? Zkusit jógu? Anebo touhy: vyléčit se z bolestí a užívat si silné a dobře fungující tělo?

Moci se vyzout a bez obav ukázat své zdravé nohy s krásně rovnými prsty a nalakovanými nehty– zažít konečně pocit volnosti při proběhnutí naboso po trávě!

Radovat se z tvůrčí mysli: s lehkostí napsat vtipnou povídku? Anebo jakékoli jiné přání? Množství těchto snů se dá splnit hned! On-line kurzy, kterými můžete v klidu doma postupovat svým vlastním tempem, jsou dneska na cokoli si vzpomenete: můžete se naučit kreslit, malovat, meditovat, šít, plést či jinak tvořit, cvičit, mluvit anglicky, či třeba hebrejsky… I ty vaše zdravé nohy mohou být brzy realitou a procházky v přírodě opět radostí.

Využijte toho teď, dokud jste ještě v jakémsi domácím usebrání. Vždyť asi tušíte, že jakmile se rozběhne život naplno, možná vás zase pohltí a na své sny a přání budete muset zapomenout. Opravdu si můžete dopřát i něco pro sebe, co udělá váš život plnějším a příjemnějším, ať je to cokoli. Začněte s tím hned – bez té dobré energie k akci se nic nezmění a vaše sny a touhy zůstanou jen viset v prostoru – až na někdy…nikdy.

Radost

Jakékoli drobné zastavení v průběhu dne, kdy si dopřejete chvilku pohody, jsou povzbuzením do dalších aktivit, třeba i vnímaných jako povinnost. Vyhledávejte je a dopřejte si je bez rušení!

Třeba chvilku „bezčasí“ v křesle s voňavým čajem – navíc v krásném šálku. Nebo pohled do stromů či na nebe při otevření okna. Zaboření prstů do hebké srsti vaší kočičky… Anebo potěšení z květin na stole, a třeba jen z kytičky sedmikrásek nasbíraných během procházky.

Tahle malá připomenutí – vaše „pomněnky“ vám třeba připomenou jiné pěkné chvíle nebo celé události z vašeho života, kdy vám bylo dobře. A myšlenky na ně mohou přivést stejnou radost i do toho vašeho současného krátkého zastaveníčka. A třeba tato malá intenzivně prožitá chvilka může prozářit nepěkně načatý den a změnit jej v den plný nové energie. Praktikujte a sledujte změny.

A to je dneska všechno. Tento předem nepřipravený „koronavirový“ šestidílný seriál dnes končí, vtlačil mi jej do klávesnice překotný sou-čas. Ať je vám tento „receptář na plný život“ užitečný.

A radujte se ze života, jaký právě je!

Líbil se vám článek?

Sdílejte jej nebo členům rodiny a známým na něj pošlete odkaz.

Mám ráda pohyb. Baví mne jej studovat, zlepšovat, vyučovat a pohybem také inspirovat druhé ke změnám svého těla, mysli i života. Přes 20 let učím lidi zdravě sedět, stát, chodit a cvičit. Naučím vás, jak se zbavit bolestí nohou a opět si užívat lehký krok. Na můj příběh se podívejte zde >>

Jsem autorkou terapeutického cvičebního online programu Cviky pro nohy.>> Napravuje rychle, zábavně a jednoduše vady a deformity nohou i chodidel.

Učím vše taky naživo na jednodenních seminářích Zdravé nohy I. a také Zdravé nohy II. >>

Věnuji se i klientům ve firmách nebo na individuálních lekcích a především na skupinovém cvičení Zdravá záda pro dospělou i starší generaci.>>
Komentáře

Přidat komentář