Sami doma! 6. díl: Komunikace, práce, koníčky i radost!

Jak vyvážit všechny potřeby: komunikovat, pracovat, radovat se i odpočívat?

Seriál Sami doma! je určen jednak vám, starším lidem, ale i vám, jejich dospělým dětem a vnoučatům.

Seriál Jak se udržet ve zdraví a vitalitě, jak stárnout s grácií a přitom naplno žít!

Kromě prvních dvou dílů: Jak přežít ve zdraví rozvoj  epidemie a jak  tvořivě využít vyhlášený nouzový stav, psaných pro aktuální situaci během začátků koronavirové epidemie v roce 2020, jsou čtyři další díly psané především jako náměty pro zlepšení běžného života!

Ve 3. až 6. dílu najdete tipy, jak si posílit imunitu a vylepšit péči o sebe (3. díl), náměty pro zlepšení své výživy (4. díl) a tipy pro zařazení jednoduchého a příjemného cvičení do svého každodenního pohybového režimu (5. díl) (nejen) během „domácího“ života. Vše se hodí určitě i v budoucnosti venku, bez roušek, nejen při epidemii. Tento poslední, 6. díl o práci a odpočinku sérii uzavírá.

Čeho víc, čeho méně a jak vše dobře vyvážit?

Při delším pobytu doma (vy starší, již nepracující) nebo při práci doma (vy mladší, s home-office režimem) vyvstávají různé zádrhele a výzvy.

Několik takových jsme již probrali v předchozích dílech, třeba jak se postarat o stravu tak, abychom na konci nouzového stavu nevážili o deset kilo víc… a dnes přidáme poslední dílky.

Komunikace

Pro ty, kdo žijí doma úplně sami, je velkou vzpruhou možnost popovídat si s ostatními členy z širší rodiny, ať už s rodiči, dětmi a vnoučaty nebo s přáteli. Pomoci může nejen obyčejný telefon – to zvládne úplně každý, kdo má i ten nejjednodušší mobil (třeba Aligátor). Mnoho starších už však má chytré mobily a umí s nimi dobře zacházet.

Dnešní doba navíc přímo nahrává tomu, abyste se zlepšili i v používání různých komunikačních vymožeností a nových kanálů pro sdílení svých trablů i radostí. Jak na to a co využít?

Pokud ji ještě nepoužíváte, můžete si zdarma stáhnout aplikaci WhatsApp nebo Messenger a přes ni si zkusit videohovor – přes Messenger se můžete propojit při hovoru dokonce s více lidmi najednou.

Pokud máte doma kromě mobilu také počítač, tak se můžete spojit s druhými přes hodně známou aplikaci Skype. I my si teď takto povídáme se čtyřletou vnučkou – posíláme si přes Skype i smajlíky a „textové“ vláčky z písmenek a čísel a to ji moc baví.

Jiná možnost je spojit se na Streamyard – když si zde vytvoříte účet, můžete pak poslat odkazem pozvánku k hovoru až čtyřem dalším lidem.

Když byste si chtěli udělat si fakt velkou on-line párty, tak přes nejpopulárnější a velice využívanou aplikaci Zoom se dá v jednu chvíli, když se předem domluvíte, spojit třeba i s desítkami svých kamarádů. Ve verzi zdarma je tam ale omezená délka trvání na 40 minut, asi aby se účastníci párty moc neopili… Zoom se využívá hodně i pro přednášení. Stačí si ZOOM nainstalovat (příbuzní kdyžtak pomohou) a pak už jen otevřít poslaný odkaz… a jste rovnou třeba na zajímavé přednášce nebo na cvičební hodině!

A jestli se chcete setkávat v češtině, tak třeba na Webmeetingu.

A kdo má svůj mail a účet na gmailu, tak google nabízí dvě aplikace zdarma: Duo a Hangouts, u obojí je možno se spojit k videohovoru. Stačí si aplikaci najít: máte-li otevřenou mailovou schránku, tak klikem na devět teček vpravo nahoře se všechny možnosti.

Takto se dá zahnat „hlad“ po kontaktu, společnosti, sdílení a živém slově, a díky plánovanému video-hovoru se třeba i přestrojíte a učešete…

A jestli si nejste jistí v přípravě nového prostředí pro hovory, zkuste oslovit své nejmladší blízké – školou povinná vnoučata! Obvykle technologické novinky zvládají bravurně a často budete překvapení, jak šikovně to umějí i vysvětlit. Dejte jim tu důvěru a pro jednou se nechte učit od nich: a hlavně jim dobře naslouchejte!

Práce

Ti, kdo pracují z domova, už si za ten čas našli svůj styl, i tak se ale občas stane, že se to zvrtne… Prevencí lelkování je pevný denní řád, podobný tomu v běžném, nekoronavirovém životě.  A tak je dobré vstát ve stejnou dobu, jako v běžném pracovním dni, a po snídani zasednout k práci, tak jako ve své kanceláři.

Určitě už máte upravené domácí pracoviště tak, abyste měli klid, i stůl uklizený od zbytečností, aby vás nic nerozptylovalo.

Taky je dobré vymezit si čas pro práci, a pokud možno si ji „nenosit“ po celém bytě či domě. Když máte pauzu na kafe či na oběd, je moc fajn vychutnat si jídlo v jiné místnosti, a když to nejde, tak alespoň odejít od pracovního stolu.

K lepší efektivitě během „pracovní doby“ taky pomáhá, když se máte na co těšit „po práci“, v době různých omezení třeba na pěkný film na domácí večer. Až vám obvyklá pracovní doba skončí, tak abyste mohli opravdu odejít s klidnou myslí, že jste plánované věci dobře zvládli.

Další trik, co se osvědčil i mně, je převléci se pak do jiného oblečení, a začít žít jinou etapu dne – ať už vyjdete na podvečerní procházku čí vyběhnete do parku, anebo jen přejdete k vaření v kuchyni!

Koníčky, touhy a sny

Prokrastinovat, anebo čas nutný k odpočinku po práci využít jinak? A pozor: prací může být pro ty nejstarší i postarání se o své potřeby: nakoupit, uvařit si, odepsat na maily či třeba i zatopit. Pak je tělesný nebo duševní odpočinek důležitý! Možná máte své oblíbené aktivity, na které obvykle nezbývá ve víru rychlého života čas. Současné zastavení leckoho přimělo se zamyslet, co by v nastalém časovém „vzduchoprázdnu“ mohl vlastně dělat.

A vynořily se třeba i dávné sny: chtěli jste kdysi zkusit malovat? Bavilo by vás naučit se cizí jazyk a poslechnout si oblíbeného zpěváka v originálu? Pořídit si domácího mazlíčka? Zkusit jógu? Anebo touhy: navštívit slavná muzea v cizině? Kochat se obrazy, hudbou či díly slavných spisovatelů?

A co vyléčit se z bolestí a užívat si silné a dobře fungující tělo? Moci se vyzout a bez obav ukázat své zdravé nohy s krásně rovnými prsty a nalakovanými nehty– zažít konečně pocit volnosti při proběhnutí naboso po trávě!

Radovat se z tvůrčí mysli: s lehkostí napsat vtipnou povídku? Anebo jakékoli jiné přání? Množství těchto snů se dá splnit hned! Navštívit česká muzea se dá dnes i z domova, leckde jsou přístupné výstavy online. Také světová muzea otvírají své brány online a mnoho velmi proslulých děl si můžete zblízka prohlédnout rovnou od svého stolu.

A on-line kurzy, kterými můžete v klidu doma postupovat svým vlastním tempem, jsou dneska na cokoli si vzpomenete!

Můžete se naučit kreslit, malovat, meditovat, šít, plést či jinak tvořit, cvičit, mluvit anglicky, či třeba hebrejsky… I ty vaše zdravé nohy mohou být brzy realitou a procházky v přírodě opět radostí.

Pokud byste si neveděli rady, stačí si rozmyslet, co by vás vlastně zajímalo. Vaši blízcí vám pomohou to najít (případně uhradit). Také je možné zavolat na linku do organizace, pomáhající seniorům žít svůj život aktivně a nezávisle: Život 90Nabízejí množství aktivit, přednášek zdarma, stačí se jen v danou dobu připojit.

Využijte toho teď, dokud jste ještě v jakémsi domácím usebrání. Vždyť asi tušíte, že jakmile se rozběhne život naplno, možná vás zase pohltí a na své sny a přání budete muset zapomenout. Opravdu si můžete dopřát i něco pro sebe, co udělá váš život plnějším a příjemnějším, ať je to cokoli. Začněte s tím hned – bez té dobré energie k akci se nic nezmění a vaše sny a touhy zůstanou jen viset v prostoru – až na někdy…nikdy.

Radost

Jakékoli drobné zastavení v průběhu dne, kdy si dopřejete chvilku pohody, jsou povzbuzením do dalších aktivit, třeba i vnímaných jako povinnost. Vyhledávejte je a dopřejte si je bez rušení!

Třeba chvilku „bezčasí“ v křesle s voňavým čajem – navíc v krásném šálku. Nebo pohled do stromů či na nebe při otevření okna. Zaboření prstů do hebké srsti vaší kočičky… Anebo potěšení z květin na stole, a třeba jen z kytičky sedmikrásek nasbíraných během procházky.

Tahle malá připomenutí – vaše „pomněnky“ vám třeba připomenou jiné pěkné chvíle nebo celé události z vašeho života, kdy vám bylo dobře. A myšlenky na ně mohou přivést stejnou radost i do toho vašeho současného krátkého zastaveníčka. A třeba tato malá intenzivně prožitá chvilka může prozářit nepěkně načatý den a změnit jej v den plný nové energie. Praktikujte a sledujte změny.

Shrnutí platné i pro rok 2021

A to je dneska všechno. Tento předem nepřipravený „koronavirový“ šestidílný seriál, vzniklý od března do dubna 2020, dnes končí, „vtlačil“ mi jej do klávesnice překotný sou-čas. Ať je vám tento receptář na plný život užitečný.

Aktualizace pro současnost: únor 2021

Od konce seriálu v dubnu 2020 mezitím uplynulo tři čtvrtě roku. I když jsme tehdy doufali v lepší podzim, jsme zase skoro tam, kde loni. Jen o nemoci víme víc, než dřív, a taky se bohudík, (ale i bohužel!) už tolik nebojíme: ten neznámý strašák už je o dost víc prozkoumaný.

Stejné však zůstává to, jak o sebe můžeme pečovat sami a předcházet tak vzniku, případně velkým komplikacím  této nemoci.

  1. díl: „Akutní“ opatření při zhoršení epidemie (PES 5. stupeň)
  2.  díl: Představení Sedmičky pro sebe: Péče o sebe – Výživa  – Pohyb – Komunikace –  Práce – Koníčky – Radost
  3. díl: Péče o sebe (ranní hygiena, otužování)
  4. díl: Výživa (vhodná strava a její doplňky)
  5.  díl: Pohyb cvičení, procházka)
  6.  díl: Komunikace (děti, vnoučata, přátelé), Práce (manuální /intelektuální), Koníčky (plnění svých přání), Radost (drobné příjemné denní rituály)

Základem pro přežití je péče o zvýšení imunity (3. díl), kvalitní výživa tak akorát, tedy ani moc, ani málo (4. díl) a KAŽDODENNÍ pohyb (5. díl).

Nutnou potřebou pro kvalitní život je pak to ostatní, tedy nezůstat sami a mluvit s druhými, rozvíjet své pracovní i zájmové činnosti a denně si dopřát drobnou radost (6. díl).

Přeji vám, ať ten čas tady na zemi využijete pro sebe i pro ostatní tak, aby byl pro vás i pro všechny blízké ve vašem okolí obohacením a abyste si jej užili.

A radujte se ze života, jaký právě je!

Líbil se vám článek?

Sdílejte jej nebo členům rodiny a známým na něj pošlete odkaz.

Mám ráda pohyb. Baví mne jej studovat, zlepšovat, vyučovat a pohybem také inspirovat druhé ke změnám svého těla, mysli i života. Přes 20 let učím lidi zdravě sedět, stát, chodit a cvičit. Naučím vás, jak se zbavit bolestí nohou a opět si užívat lehký krok. Na můj příběh se podívejte zde >>

Jsem autorkou terapeutického cvičebního online programu Cviky pro nohy.>> Napravuje rychle, zábavně a jednoduše vady a deformity nohou i chodidel.

Učím vše taky naživo na jednodenních seminářích Zdravé nohy I. a také Zdravé nohy II. >>

Věnuji se i klientům ve firmách nebo na individuálních lekcích a především na skupinovém cvičení Zdravá záda pro dospělou i starší generaci.>>
Komentáře

Přidat komentář